Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
^Powrót na górę
  • 1 Wizja szkoły
    Przyjazna, nowoczesna,przygotowującą uczniów do dalszej nauki,ukierunkowana na wszechstronny rozwój dziecka,umożliwiająca wyrównywanie szans edukacyjnych,uwzględniająca w swoich działaniach potrzeby środowiska lokalnego.
  • 2 Maria Konopnicka
    „I wiem, gdzie, po co idę – co, dlaczego robię.”
  • 3 Misja szkoły
    Rzetelna wiedza prowadząca do lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie;pobudzanie do aktywności, samodzielności; inspiracja do wyrażania własnych myśli i przeżyć; wychowywanie w duchu tolerancji;poszanowanie odmienności, niepełnosprawności innych osób;wszechstronny i harmonijny rozwój ucznia; kultywowanie tradycji;
  • 4
  • 5 .Maria Konopnicka
    " Ludzie to anioły z jed­nym skrzydłem, dla­tego aby się wznieść, mu­simy trzy­mać się razem."
baner

Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej - Bukowa Wielka 34, 22-107 Sawin,tel/fax 82 5672605

Integracja Sensoryczna

plakat 3

plakat 4

Co to jest integracja sensoryczna?

Nasze zmysły dostarczają nam informacji o naszym ciele i środowisku, które nas otacza. W każdej sekundzie do naszego mózgu docierają niezliczone bodźce sensoryczne pochodzące ze wzroku, słuchu, dotyku, ruchu, każdego punktu w naszym ciele, a nawet ze specjalnego zmysłu, który odbiera siłę grawitacji i każdą zmianę pozycji naszego ciała. Nasz mózg nieustannie musi te informacje porządkować, organizować, selekcjonować; te istotne dla nas w danej chwili wzmacniać, te mniej ważne hamować. Tak, byśmy w konkretnej sytuacji mogli się skupić na tym, co istotne, np. podczas lekcji słuchali nauczyciela, a ignorowali hałas z zewnątrz. Prawidłowa integracja pochodzących ze zmysłów bodźców pozwala nam celowo działać i odpowiednio reagować na określona sytuację. Integracja sensoryczna jest fundamentem edukacji i zachowań społecznych.

Innymi słowy...

Mózg lokalizuje, sortuje i organizuje bodźce tak, jak policjant kieruje ruchem. Gdy bodźce przepływają w sposób dobrze zorganizowany lub zintegrowany, mózg może je odpowiednio wykorzystać w procesie efektywnego uczenia się. Gdy przepływ bodźców jest zdezorganizowany życie zaczyna przypominać korek uliczny w godzinach szczytu przy wyłączonej sygnalizacji.

Integracja sensoryczna składa wszystko w całość. Na przykład podczas jedzenia jabłka informacje pochodzące ze wszystkich zmysłów wzroku (jabłko czerwone rumiane), węchu (zapach jabłka), słuchu (odgłos odgryzanego kawałka soczystego owocu), dotyku (okrągłe, gładkie), wrażeń z ciała (soku spływającego nam po brodzie lub lepkie od niego palce) tworzą całościowe doświadczenie „jabłka”. I tak zapytani przez kogoś, kto nigdy nie jadł ani nie widział jabłka „Co to jest?” zintegrowana wiedza ze wszystkich zmysłów pozwala nam odpowiedzieć na to pytanie. Możemy to zrobić dlatego, że prawidłowo funkcjonujące nasze zmysły pozwalają nam nabyć takie doświadczenie.

Integracja sensoryczna rozwija się w zabawie, dziecko rozwija się w zabawie

Zabawy dziecięce rozwijają integrację sensoryczną, ponieważ w ich trakcie dziecko organizuje bodźce pochodzące z ciała i grawitacji ze wzrokiem i słuchem. Wartość terapeutyczną mają zatem wszelkie zabawy polegające na wspinaniu się, chodzeniu po torze przeszkód, huśtaniu się, turlaniu się, zabawach z piłką, rzucaniu do celu, skakaniu, chodzeniu po równoważni, kładkach. Integracja sensoryczna, która objawia się w ruchu i zabawie jest podstawą integracji sensorycznej niezbędnej podczas czytania, pisania, odpowiedniego zachowania się. Dziecko w swej naturze cieszy się rzeczami, które sprzyjają rozwojowi mózgu. Dlatego w naturalny sposób poszukuje bodźców, które mu go organizować. To jeden z powodów, dla których dzieci lubią, kiedy się je podnosi, kołysze, przytula. Z tego samego powodu uwielbiają bieganie i szaleństwo na placu zabaw. Chcą się poruszać, ponieważ wrażenia z ruchu „karmią” ich mózg.

Słaba integracja sensoryczna to ...

-  Opóźniony rozwój ruchowy (późne siadanie, stawanie, chodzenie)

-  Mała sprawność manualna (wycinanie, nawlekanie, manipulowanie)

-  Niezgrabność, niezborność ruchowa, kłopoty z bieganiem

-  W okresie przedszkolnym mniejsza sprawność w trakcie zabaw z rówieśnikami

Słaba integracja sensoryczna to kłopoty w szkole

-  Problemy z koncentracją

-  Czytanie, pisanie i arytmetyka to bardzo skomplikowane procesy, które mogą rozwinąć się tylko na gruncie integracji sensorycznej

Oprac. na podstawie

A.J.Ayres, Dziecko a integracja sensoryczna,

Z.Przyrowski, materiały z kursów

 

SONDA
Co Ci się najbardziej podoba na Naszych stronach?

Ciekawa tematyka.
Zawsze wiadomo co sie dzieje w szkole.
Nudna
Mało akytwna

Zegar

Gościmy

Odwiedza nas 86 gości oraz 0 użytkowników.

Serwis Gminy Sawin

Wiadomości z ostatniej chwili

Gazetka szkolna

Gazetka Szkolna NR 2 -2014/2015 Listopad-Grudzień
Gazetka szkolna współredagowana przez Warsztaty Dziennikarskie.